August 02, 2013

De-as avea un sot cat o musca… - Hatice Meryem

Mhhh, cartea asta a ajuns la mine dupa ce m-am intors din Turcia. Am aflat de ea de la “ Omul care duce cartea”,  Dan C. Mihailescu. A citit el cateva pasaje si cartea m-a cucerit. Numai ca n-am tinut minte titlul, stiam ca e ceva cu un sot, un animal (tinusem minte motan) si ca e scris de o turcoaica (daca n-am putut sa tin minte titlul cartii, cu atat mai putin as fi retinut un nume turcesc).

Asa, si cu aceste informatii pretioase am cautat eu pe net carticica, am gasit-o pe site la Carturesti si pana sa ajung in librarie am uitat iar numele, noroc ca eram cu o prietena cu net pe telefon si iar am incercat toate combinatiile pana am gasit-o , dar surpriza, la Carturesti nu exista si in librarie, doar pe site. Asa ca am ajuns la Mihail Sadoveanu, genul ala de librarie comunista care incearca sa-si mai schimbe hainele, doar vanzatoarele nu, si pentru ca nu prea stiam unde sa caut am intrebat vanzatoarea care fara sa verifice mi-a zis cu un ton acru mai ceva ca o lamaie “ Cum? (ca si cum as fi inventat eu titlul cartii…). Aaa, nu cred”.  Pana la urma a verificat in sistem, ziceai ca e o super activitate intelectuala, si oarecum infranta, a recunoscut: “Da, avem”, crezand pesemne ca e imposibil sa existe o carte cu titlul asta. Anyway, am luat un exemplar eu si unul prietena mea si m-am bucurat de carticica aia frumoasa pe care stiam de la inceput ca o sa o devorez (ca si pagini nu e greu, e micuta, cam 100 de pagini, dar asa, sa ma afund in poveste…).


 Recunosc, nu-mi plac nuvelele, am o problema cu ele de cand m-am prins ca majoritatea sunt mai mult niste schite pentru romanele care urmeaza a fi scrise de scriitorii respectivi, si in plus nu am timp sa ma obisnuiesc cu personajele, atmosfera etc . Dar De-as avea un sot cat o musca… nu este o colectie de nuvele, povestioarele se rezuma uneori la o pagina, alteori la cateva, este ca o esenta tare in sticluta mica (asa se spune despre parfumuri si asa se consoleaza fetele mai mici de statura-profa de chimie din generala mereu baga textul cu esenta tare in sticlute mici :D).

Revenind la carte, este o culegere de mai multe povestioare in care autoarea isi imagineaza cum ar fi viata ei in calitate de sotie, alaturi de anumiti barbati. Dupa ce am citit-o mi s-a parut ca e un exercitiu de imaginatie extraordinar, pe care oricine ar putea sa-l faca, trecand prin mai multe situatii, si nu neaparat in scris, chiar si pur si simplu visand cu ochii deschisi: “de-as trai in cutare tara”, “de-as avea cutare meserie”, “de-as avea prieteni de un anume fel”, “dac-as fi cutare animal”, si sa-ti imaginezi asa, cel putin zece ipostaze….
De cand m-am intors din Turcia am devenit cam obsedata de tara asta si mi-a placut ca citind cartea am avut ocazia sa ma plimb din nou pe stradutele Istanbulului, sa ma pierd printre obiceiuri si personaje care sa-mi recreeze atmosfera aia pe care am lasat-o in urma.

Imi place foarte mult stilul lui Hatice Meryem, nu mi se pare nimic fortat, totul curge natural, pasaje super, super haioase se impletesc cu randuri nostalgice sau de-a dreptul triste, sotia, oricare ar fi sotul, are un caracter puternic, uneori parca prea puternic. De retinut ca Hatice Meryem a absolvit o facultate economica, a lucrat o perioada in banci  si poate ca tocmai datorita lipsei unor studii care in ochii unora te califica drept scriitor, ce pune ea pe hartie este “mai natural” decat ce creeaza unii scriitori  care au studiat ani de zile de teorie literara si au confundat literatura cu formulele matematice.  Imi place enorm cum se descrie: “Ma consider incompleta si nepregatita. Dar acum sunt constienta ca aceste neajunsuri pot fi vazute ca un parfum aparte. Scriu literatura fara sa stiu exact cum se face. Cred ca asa procedeaza scriitorii adevarati”.

Exista si unele pasaje cu un aer erotic, scrise ca si cum ai face o fotografie artistica a unui nud, cu grija de a nu arata/spune mai mult decat e cazul. Culmea, ca desi povestirile sunt foarte, foarte scurte, Hatice a reusit sa ma faca sa ma cufund in toate,  sa fiu sotia fiecarui sot din carte, oricat de dubios ar parea, exercitiul ei de imaginatie a devenit si al meu, si mi-am adus aminte cat de mult conteaza omul de langa tine in conturarea ta ca personalitate. Cred ca suntem un milion de calitati si defecte, si ne oglindim diferit in fiecare persoana pe care o intalnim, iar in functie de rolul pe care il joaca sotul in povestiri , personajul feminin se muleaza, se adapteaza la toate situatiile (de fapt mi s-a parut ca oarecum peste tot apare ideea asta de a-i fi pe plac barbatului, ca o lectie din Cosmo de genul “cum sa-l cuceresti”, “cum sa fii sexy pentru el” si alte aberatii) si totusi, indiferent de cel de langa ea, femeia pare sa conduca, sa detina regulile jocului.

Cartea in sine mi s-a parut pe langa un exercitiu de imaginatie (cum de altfel sunt toate cartile, doar ca asta parca incita cititorul sa mearga mai departe, sa-si gaseasca propriile povesti), un exercitiu de feminitate, oricare ar fi sotul, femeia ramane mereu feminina. Citind, o sa descoperiti nenumarate astfel de pasaje.

Imi place la nebunie cand cartile vin spre mine, cand dau peste scriitori despre care nu stiam nimic si care ma prind si ma entuziasmeaza. In acelasi timp, atunci cand dau peste astfel de carti, care ma captiveaza, am tendinta spre sfarsit sa trag de ele, sa aman ultima pagina, si daca citind un Dickens de exemplu stii ca atunci cand te apuci de citit, finalul e destul de departe…citind De-as avea un sot cat o musca…  stii ca toata experienta asta a lecturarii o sa tina extrem de putin si desi esti pregatit de la inceput, e ca la un spectacol foarte concentrat, de o ora sa zicem, care te-a furat, te-a atras ca un magnet si deodata se termina, cortina se trage, si tu trebuie sa te ridici si sa pleci, ramanand doar cu scurta si frumoasa calatorie pe care ai facut-o cu ajutorul imaginatiei si al lui Hatice pe care cu siguranta o voi mai citi.
Pana una alta, o sa ma imprietenescu cu o alta scriitoare din Turcia. J
Si pentru ca sunt eu de treaba si pentru ca vreau ca si altii sa se bucure de frumusetea asta de carte si pentru ca nimic nu poate convinge mai mult decat cateva pasaje din carte:

«Dac-as fi sotia unui negustor…in orele in care soarele de amiaza ar incalzi salonul, as suna-o pe realizatoarea unui program de radio cu vocea de privighetoare, i-as spune ca “sunt o doamna care doreste sa-si pastreze anonimatul”-, pentru ca sotul meu este un negustor vestit, nu mi-as putea da numele –si, acoperind receptorul telefonului cu o batista curata, ca sa nu ma recunoasca nimeni, as incepe sa vorbesc fara ascunzisuri. As povesti cu emotie si tremur in glas ca sotul meu nu vede altceva in fata ochilor decat bani, ca toti cei din jurul meu, dar mai ales fata portarului care sta la subsol, se uita la mine cu invidie, ca o cred in stare de orice pentru a ajunge in locul meu si ca ,in adancul sufletului, ma tem… Si uite asa, in final i-as spune deschis acelei prezentatoare cu voce vesela ca sotul ma inseala. I-as spune si despre casetele pronografice gasite in biroul lui. As spune: “Allah, ce lucruri dezgustatoare erau.” Prezentatoarea nu mi-ar zice “Mai pe scurt, va rog” , pentru ca lucrurile dezgustatoare de pe acele casete intereseaza pe toata lumea. Le-as spune milioanelor de ascultatori de la radio ca pe casete sunt scene de sez cu animale, cu femei gravide, homosexuali, lesbiene si, as spune rusinata, chiar si cu minori.
In tot acest timp, in mine s-ar naste o speranta: poate un om tanar, singur, fara nadejde, sarac dar cu onoare, imi aude si imi asculta la radio vocea tremuranda, o sa-si dea seama ca sunt o femeie cu bani, cinstita, buna, la locul e, morala, si va cere numarul meu de telefon de la aceasta prezentatoare cu vocea dulce ca sa ia legatura cu mine. Dac-as fi sotia unui negustor, mi-as dori sa am multe lucruri care se pot cara, pentru ca in ziua in care m-ar insela cu o fata cu patruzeci de ani mai tanara sa am cu ce umple golul lasat de lipsa dragostei.»

Cum sa nu-ti placa Hatice? O ador!!!


De-as avea un sot cat o musca….-Hatice Meryem, traducere de Selciu Muslim, ed Allfa, Colectie: Strada Fictiunii Contemporan

No comments:

Post a Comment