October 11, 2012

Mansfield Park - Jane Austen


Imi aduc aminte ca prin generala mi-a fost foarte greu sa fac trecerea de la povesti la romane, pur si simplu nu-mi venea sa ma desprind de cartile alea. Pe urma, cand am inceput sa citesc romane, trebuia neaparat ca actiunea sa se petreaca cel mult la inceputul secolului XX, nu imi placea sa citesc despre un personaj care sta intr-un apartament dintr-un bloc, se duce cu tramvaiul la servici, sau isi ia iubita cu masina, asculta la radio melodia preferata si se duce la concerte, in capul meu cartile erau o evadare din cotidian la propriu, ma duceau in alte timpuri, alte locuri. Chiar si cartile preferam sa fie mai vechi, imi placea sa le caut prin anticariate, si mi se parea ciudat sa citesc un Charles Dickens cu foi albe, care miros a nou. Intre timp lucrurile s-au mai schimbat dar inca imi place la nebunie literatura britanica de sec XVIII-XIX si o iubesc pe Jane Austen.

Mansfield Park iti place daca iti place Jane Austen, este scrisa in acelasi stil ca Sense and Senibility, Pride and Prejudice etc. Personajul principal, Fanny Price, provenita dintr-o familie numeroasa,  este crescuta de la 10 ani de catre familia Bertram (unchii ei). Ajunge sa se indragosteasca de varul ei, Edmund, dar apar tot felul de personaje si situatii care schimba mersul lucrurilor. 

Ce mi se pare savuros la Jane Austen nu este subiectul in sine, ci ironia ei fina si atmosfera pe care o creeaza, personajele scortoase si preocupate sa dea bine in societate (totusi de preferat celor din societatea de azi, care nici macar nu se chinuie sa pastreze niste aparente sau sa fie cat de cat diplomate) si tatonarea aceea intre personajele principale, care se regaseste cam peste tot la ea, niciodata nu e un “da” de la inceput, desi este evident ca asa trebuie sa fie, trebuie sa existe un drum pe care indragostitii sa-l parcurga (chiar si cu un alt personaj) pentru a gasi fericirea. Si descrierile sunt atat de vizuale incat te pierzi printre paginile cartii si intri imediat in poveste.  Stiu ca multora li s-ar parea demodat sa citesti Jane Austen, mie mi se pare minunat, cu atat mai mult cu cat s-a incumetat sa construiasca personaje feminine puternice, care sa domine romanul, sa merite fericirea de care au parte in final si care sa fie egalele barbatilor si nu sa vada prin casatorie o asigurare a viitorului, asa cum se obisnuia.

Am vazut la Carturesti o colectie superba care contine aproape toate cartile lui Jane Austen, intr-un format ciudatel, pe verticala, numit flipback.

No comments:

Post a Comment